outlines by Hanna Hajda & Adam Tal
כל פרויקט אדריכלי מכיל בתוכו פרויקט טוב, רע ומעבר. משום שכאשר אנו בונים מבנה כלשהו, הוא תמיד ישפיע על סביבתו. תמיד נשאף לכך שהוא יהיה טוב, אך טוב הוא עניין סוביקטיבי משום שלאחד הוא טוב ולאחר הוא רע. על כן מה שראוי שנבחן בתוך הפרויקט הוא ה״מעבר״- מעבר לטוב ולרע. בכוונתנו ל״מעבר״ היא קודם כל בחינה של הדברים השונים, שלא גלויים לעין, המשמעותהאמיתית והאיכוית שמעבר למבנה שהוא יוצר. אבל יותר מכך כאשר אנו הסוביקטים בוחנים את המבנה בעינינו ורואים את הפרויקט הרע או הטוב, ראוי לבחון אותו מעבר למה שאני הסוביקט מקבל ממנו. אם הפרויקט רע עבורי שווה לבחון אותו מעבר לרע שלי ואולי לראות את השלם. את הטוב שבמבנה ואז אולי להסכים איתו ולקבל ממנו גם את הדברים הטובים. באותו אופן חשוב לבחון גםאת הפרויקט מהצד הטוב אל המעבר- אל הרע למי אני עושה רע ובמה אני פוגע כאשר אני מתכנן משהו ואולי בכך, המבנה שאבנה יהיה יותר מתחשב בסוביקטים שהפרויקט ״רע״ עבורם ובכך להפוך את הפרויקט לטוב יותר.
derive
הפרויקט החל ביציאה לשוטטות בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב. במהלך השוטטות החלטנו שאנחנו רוצים להתמקד במעטפת של הבניין ולייצר מיפוי של מעטפת המבנה. בחרנו במהלך זה כי כאשר חושבים על מיפוי כלשהו אנחנו בעצם רוצים לייצר גבולות של הדברים, מה אנחנו מכניסים פנימה ומה מבדילים החוצה. אפשר לחשוב על עוד הרבה אפשרויות של מיפוי, אבל בכולם זה אותועקרון של גבולות ועל כן זה המהלך הראשון שהעסיק אותנו, במיחוד כאשר מדובר במבנה של התחנה המרכזית. משום שבחזית המבנה הוא נראה שטוח וחד, לעומת הפנים שבו יש מורכבוית שונות מזו של החוץ. על כן כשבחרנו למפות את המעטפת בחרנו להתמקד בפנים המבנה ומחוץ. בחרנו בכמה דרכים שונות לתעד את המיפוי שלנו: ידני, צילום וידאו לאורך כל המעטפת הפנימית וצילוםפנורמה של חוץ המבנה. דבר שמעניין שיצא מתוך שימוש בכלים השונים הוא המורכבות שבין החוץ לפנים. אבל עוד יותר מזה כאשר שנינו בחרנו לנסות לשרטט ולעקוב אחר הקו הפנימי של המבנה ביד חופשית, השרטוטים שיצאו היו לגמרי שונים, בשניהם אבדנו את הפרופורציה ואת הקו האמיתי של פנים המבנה. שני שרטוטים לגמרי שונים ושניהם אינם מדויקים ואף לא נסגרים למבנהסגור. כשם שנאבדנו בתוך המרחב של המבנה- דבר שהגביר את תחושתנו לגביי הפער בין המעטפת החיצונית לפנימית. דבר נוסף שבלט במהלך השוטטות שלנו זה שכארבעים אחוזים מן המעטפת של המבנה כלל לא בשימוש, מוסתרים וסגורים לקהל הרחב. דבר זה יצר מורכבות גדולה מזו שכבר הייתה בין הפנים לחוץ.
אחר המסקנות הללו החלטנו להתייחס לחלקים אלו (החלקים הסגורים) כחלקים מתים, דבר שהוביל אותנו לחשוב על המבנה כיצור חי. ועל המעטפת כעור הבניין של הגוף.
רע
ההחלטה להסתכל על המבנה כיצור חי הוביל אותנו בהחלטה הראשונית שלנו לגביי הפרויקט הרע. שהחלקים המתים הם כנגועים במחלה שהתפשטה במבנה. חנות סגורה אחת השפיעה על שכנתה ובכך חנויות רבות נסגרו עד שהגענו למצב היום. כאשר עשינו את המיפוי גילנו שקומות 0-2 סגורות לחלוטין ואין שום עסקים או דברים שפתוחים בחללים של קומות אלו. ובשאר הקומות ראינושכ40% מן המעטפת בשימוש. לצורך הדוגמה בקומת הכניסה קומה רביעית של המבנה, השטח המקורי של הקומה 25241 מ״ר ה100%. מתוכם בשימוש 9325 מ״ר כך שזה משאיר 37% רק עם אחוז בשימוש, וכל זה מדובר רק במעטפת ולא החסרנו את החלקים ה״מתים״ שבתוך המבנה.
דברים אלו הובילו אותנו אל הפרויקט הרע, הפעולה שהחלטנו לעשות בפרויקט- זה לא לעשות במבנה שום שינוי או פעולה כלשהי, אלא לתת ״למחלה״ להתפשט עוד במבנה, עד שכולו יהיה סגור- דבר שיוליד בהמשך להתפוררות איטית של הקירות עד שישאר רק את שלד הבניין. בדומה ליצור חי שנרקב, תחילה העור והאברים נרקבים ונעלמים עד שנשאר רק השלד, שגם הוא עתיד להתפרק.דבר נוסף הוא כפי שרואים היום שהתחנה המרכזית לא משפיעה רק על עצמה אלא גם על סביבתה כך התפוררות המבנה תמשיך להשפיע על הסביבה של התחנה המרכזית ותייצר הרס נוסף. מקומות סגורים יהוו מקומות חשוכים יותר, השלד של המבנה יוביל לכך שפחות אנשים ירצו להגיע לאזור, דבר שיפגע בעסקים מסביב וימשוך עוד דברים שלילים אל האזור דבר שיגביר את הפגיעהבסביבה של המבנה.
טוב
לפרויקט הטוב החלטנו להמשיך עם קו המחשבה שהמבנה הוא יצור חי ועל כן עשינו בדיוק ההפך מההחלטה בפרויקט הרע. החלטנו להתערב ולהסיר את החלקים המתים של המבנה מעין ניתוח למבנה. דבר שהוליד מבנה חדש לגמריי. את המורכבות הפנימית חשפנו כלפי חוץ. הריסת המעטפת הברוטלית של המבנה, החסרת חלק מן הקירות החשוכים מבטון, שהיו בעלי מעט חלונות החליפו פתחיםגדולם. הריסה של חלקים מסוימים אפשר לייצר סיטואציות חדשות, מרפסות וחללים מורכבים. וכל אלה יצרו חיבור טוב יותר בין הפנים אל החוץ.
בעצם הרצון הוא לנסות להציל את כל מה שעדיין ״חי״ במבנה ולתת לו אפשרויות טובות יותר. גם כאן ההתעסקות שלנו בעיקר במעטפת כשם שהתעסקנו בפרויקט הרע.
כפי שבפרויקט הרע הבנו שהתהליך השלילי שמתרחש בתוך הבניין משפיע על סביבתו, כך גם בפרויקט הטוב. הפתיחות של המבנה והאפשרויות הרבות לכניסה למבנה ולא ע״י מעברים צרים וחשוכים נותנים למבנה אפשרות להיות כחלק מן הרחוב. החסרת החלקים תשפיע על המרחק מן המבנים הסובבים את המבנה ותתן להן זוויות הסתכלות גדולות יותר. האור החדש שיכניס אל תוך הבנייןויאיר את כל החלקים החשוכים של המבנה יגרום למקום להיות עם פוטנציאל נמוך לפשע מהמצב היום, אך לא רק שהמבנה יואר כלפיי פנים, בשעות החשיכה המבנה הפתוח יאיר כלפיי חוץ ויהווה מקום משיכה ויגביר את תחושת הבטחון סביב המבנה.
כך שבעצם הפעולה שלנו הוא להחיות את המבנה ויחד עם זאת גם את הסביבה.
מעבר
עד כה עסקנו בין הטוב והרע והתחלנו לחשוב על המעבר, בגלל שהסתכלנו על המבנה כיצור חי שעומד למות עלתה לדמיוננו דימוי של לוויתן הנסחף אל החוף. אותה חיה הגדולה ביותר בטבע היום שסביבתה הטבעית היא הים. דימוי הלוויתן יצור ענק שיצא מסביבתו ומת על החוף כך תחושתינו בנוגע לתחנה המרכזית- מבנה גדול שאינו קשור לסביבתו.
דימוי זה הוביל אותנו לתכנן משהו מעבר לרע ולטוב- אומנם נולד מאותה נקודת התחלה אך נסחף למקום אחר. על כן החלטנו להשתמש בדימוי זה לתכנן אותו ולהתאים אותו למימדיו של התחנה המרכזית. לאחר שהכנסו את הלוויתן בקווי המתאר של התחנה המרכזית התחלנו בתהליך של גריעה של החומר כשם שפסל מחסיר חומר מתוך השלם ויצור דבר חדש לגמרי, כך גם אנחנו החסרנוחלקים מתוך המבנה והנה שוכב לפנינו לוויתן שנשען על הקונסטרוקציה הקיימת במבנה.
החלטנו להשאיר את כל דרכי התנועה שבמבנה- גרמיי המדרגות והמעליות, העמודים הרלווטנים עדיין נשארו לשאת את המשקל של הקומות והמעטפת החדשה. כך שעיקר ההחסרה הייתה במעטפת של המבנה. מהלך זה השאיר אותנו בלי קירות כלל. על כן חשבנו על המעטפת החדשה של המבנה-״העור״ החדש שיעטוף את המבנה החדש. בטון לא בא בחשבון כי רצינו לפתוח את הלוויתן כמקוםמושך פתוח ושיהיה בדיוק ההפך מהמצב הקיים, על כן החלטנו להציב במקום קירות זכוכית הנשענות על קונסטרורציה פלדה חיצונית. דבר שהוביל לרעיון של הפרוגרמה של המבנה- גן בוטני אומנותי תרבותי. כך המבנה החדש הוא סימבולי לא רק בצורתו של הלויתן אלא גם במה שהוא מביא מחדש לאזור, מאתר מזוהם ומלוכלך לפינה ירוקה ונקייה בתוך העיר.
crystal whale
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה