יום רביעי, 13 בפברואר 2019

outlines

outlines by Hanna Hajda & Adam Tal

כל פרויקט אדריכלי מכיל בתוכו פרויקט טוברע ומעברמשום שכאשר אנו בונים מבנה כלשהוהוא תמיד ישפיע על סביבתותמיד נשאף לכך שהוא יהיה טובאך טוב הוא עניין סוביקטיבי משום שלאחד הוא טוב ולאחר הוא רעעל כן מה שראוי שנבחן בתוך הפרויקט הוא ה״מעבר״מעבר לטוב ולרעבכוונתנו ל״מעבר״ היא קודם כל בחינה של הדברים השוניםשלא גלויים לעיןהמשמעותהאמיתית והאיכוית שמעבר למבנה שהוא יוצראבל יותר מכך כאשר אנו הסוביקטים בוחנים את המבנה בעינינו ורואים את הפרויקט הרע או הטובראוי לבחון אותו מעבר למה שאני הסוביקט מקבל ממנואם הפרויקט רע עבורי שווה לבחון אותו מעבר לרע שלי ואולי לראות את השלםאת הטוב שבמבנה ואז אולי להסכים איתו ולקבל ממנו גם את הדברים הטוביםבאותו אופן חשוב לבחון גםאת הפרויקט מהצד הטוב אל המעבראל הרע למי אני עושה רע ובמה אני פוגע כאשר אני מתכנן משהו ואולי בכךהמבנה שאבנה יהיה יותר מתחשב בסוביקטים שהפרויקט ״רע״ עבורם ובכך להפוך את הפרויקט לטוב יותר.

derive

הפרויקט החל ביציאה לשוטטות בתחנה המרכזית החדשה בתל אביבבמהלך השוטטות החלטנו שאנחנו רוצים להתמקד במעטפת של הבניין ולייצר מיפוי של מעטפת המבנהבחרנו במהלך זה כי כאשר חושבים על מיפוי כלשהו אנחנו בעצם רוצים לייצר גבולות של הדבריםמה אנחנו מכניסים פנימה ומה מבדילים החוצהאפשר לחשוב על עוד הרבה אפשרויות של מיפויאבל בכולם זה אותועקרון של גבולות ועל כן זה המהלך הראשון שהעסיק אותנובמיחוד כאשר מדובר במבנה של התחנה המרכזיתמשום שבחזית המבנה הוא נראה שטוח וחדלעומת הפנים שבו יש מורכבוית שונות מזו של החוץעל כן כשבחרנו למפות את המעטפת בחרנו להתמקד בפנים המבנה ומחוץבחרנו בכמה דרכים שונות לתעד את המיפוי שלנוידניצילום וידאו לאורך כל המעטפת הפנימית וצילוםפנורמה של חוץ המבנהדבר שמעניין שיצא מתוך שימוש בכלים השונים הוא המורכבות שבין החוץ לפניםאבל עוד יותר מזה כאשר שנינו בחרנו לנסות לשרטט ולעקוב אחר הקו הפנימי של המבנה ביד חופשיתהשרטוטים שיצאו היו לגמרי שוניםבשניהם אבדנו את הפרופורציה ואת הקו האמיתי של פנים המבנהשני שרטוטים לגמרי שונים ושניהם אינם מדויקים ואף לא נסגרים למבנהסגורכשם שנאבדנו בתוך המרחב של המבנהדבר שהגביר את תחושתנו לגביי הפער בין המעטפת החיצונית לפנימיתדבר נוסף שבלט במהלך השוטטות שלנו זה שכארבעים אחוזים מן המעטפת של המבנה כלל לא בשימושמוסתרים וסגורים לקהל הרחבדבר זה יצר מורכבות גדולה מזו שכבר הייתה בין הפנים לחוץ.

אחר המסקנות הללו החלטנו להתייחס לחלקים אלו (החלקים הסגוריםכחלקים מתיםדבר שהוביל אותנו לחשוב על המבנה כיצור חיועל המעטפת כעור הבניין של הגוף.



רע

ההחלטה להסתכל על המבנה כיצור חי הוביל אותנו בהחלטה הראשונית שלנו לגביי הפרויקט הרעשהחלקים המתים הם כנגועים במחלה שהתפשטה במבנהחנות סגורה אחת השפיעה על שכנתה ובכך חנויות רבות נסגרו עד שהגענו למצב היוםכאשר עשינו את המיפוי גילנו שקומות 0-2 סגורות לחלוטין ואין שום עסקים או דברים שפתוחים בחללים של קומות אלוובשאר הקומות ראינושכ40% מן המעטפת בשימושלצורך הדוגמה בקומת הכניסה קומה רביעית של המבנההשטח המקורי של הקומה 25241 מ״ר ה100%. מתוכם בשימוש 9325 מ״ר כך שזה משאיר 37%  רק עם אחוז בשימושוכל זה מדובר רק במעטפת ולא החסרנו את החלקים ה״מתים״ שבתוך המבנה
דברים אלו הובילו אותנו אל הפרויקט הרעהפעולה שהחלטנו לעשות בפרויקטזה לא לעשות במבנה שום שינוי או פעולה כלשהיאלא לתת ״למחלה״ להתפשט עוד במבנהעד שכולו יהיה סגורדבר שיוליד בהמשך להתפוררות איטית של הקירות עד שישאר רק  את שלד הבנייןבדומה ליצור חי שנרקבתחילה העור והאברים נרקבים ונעלמים עד שנשאר רק השלדשגם הוא עתיד להתפרק.דבר נוסף הוא כפי שרואים היום שהתחנה המרכזית לא משפיעה רק על עצמה אלא גם על סביבתה כך התפוררות המבנה תמשיך להשפיע על הסביבה של התחנה המרכזית ותייצר הרס נוסףמקומות סגורים יהוו מקומות חשוכים יותרהשלד של המבנה יוביל לכך שפחות אנשים ירצו להגיע לאזורדבר שיפגע בעסקים מסביב וימשוך עוד דברים שלילים אל האזור דבר שיגביר את הפגיעהבסביבה של המבנה.




טוב

לפרויקט הטוב החלטנו להמשיך עם קו המחשבה שהמבנה הוא יצור חי ועל כן עשינו בדיוק ההפך מההחלטה בפרויקט הרעהחלטנו להתערב ולהסיר את החלקים המתים של המבנה מעין ניתוח למבנהדבר שהוליד מבנה חדש לגמרייאת המורכבות הפנימית חשפנו כלפי חוץהריסת המעטפת הברוטלית של המבנההחסרת חלק מן הקירות החשוכים מבטוןשהיו בעלי מעט חלונות החליפו פתחיםגדולםהריסה של חלקים מסוימים אפשר לייצר סיטואציות חדשותמרפסות וחללים מורכביםוכל אלה יצרו חיבור טוב יותר בין הפנים אל החוץ.
בעצם הרצון הוא לנסות להציל את כל מה שעדיין ״חי״ במבנה ולתת לו אפשרויות טובות יותרגם כאן ההתעסקות שלנו בעיקר במעטפת כשם שהתעסקנו בפרויקט הרע
כפי שבפרויקט הרע הבנו שהתהליך השלילי שמתרחש בתוך הבניין משפיע על סביבתוכך גם בפרויקט הטובהפתיחות של המבנה והאפשרויות הרבות לכניסה למבנה ולא ע״י מעברים צרים וחשוכים נותנים למבנה אפשרות להיות כחלק מן הרחובהחסרת החלקים תשפיע על המרחק מן המבנים הסובבים את המבנה ותתן להן זוויות הסתכלות גדולות יותרהאור החדש שיכניס אל תוך הבנייןויאיר את כל החלקים החשוכים של המבנה יגרום למקום להיות עם פוטנציאל נמוך לפשע מהמצב היוםאך לא רק שהמבנה יואר כלפיי פניםבשעות החשיכה המבנה הפתוח יאיר כלפיי חוץ ויהווה מקום משיכה ויגביר את תחושת הבטחון סביב המבנה
כך שבעצם הפעולה שלנו הוא להחיות את המבנה ויחד עם זאת גם את הסביבה.



מעבר

עד כה עסקנו בין הטוב והרע והתחלנו לחשוב על המעברבגלל שהסתכלנו על המבנה כיצור חי שעומד למות עלתה לדמיוננו דימוי של לוויתן הנסחף אל החוףאותה חיה הגדולה ביותר בטבע היום שסביבתה הטבעית היא היםדימוי הלוויתן יצור ענק שיצא מסביבתו ומת על החוף כך תחושתינו  בנוגע לתחנה המרכזיתמבנה גדול שאינו קשור לסביבתו
דימוי זה הוביל אותנו לתכנן משהו מעבר לרע ולטובאומנם נולד מאותה נקודת התחלה אך נסחף למקום אחרעל כן החלטנו להשתמש בדימוי זה לתכנן אותו ולהתאים אותו למימדיו של התחנה המרכזיתלאחר שהכנסו את הלוויתן בקווי המתאר של התחנה המרכזית התחלנו בתהליך של גריעה של החומר כשם שפסל מחסיר חומר מתוך השלם ויצור דבר חדש לגמריכך גם אנחנו החסרנוחלקים מתוך המבנה והנה שוכב לפנינו לוויתן שנשען על הקונסטרוקציה הקיימת במבנה
החלטנו להשאיר את כל  דרכי התנועה שבמבנהגרמיי המדרגות והמעליותהעמודים הרלווטנים עדיין נשארו לשאת את המשקל  של הקומות והמעטפת החדשהכך שעיקר ההחסרה הייתה במעטפת של המבנהמהלך זה השאיר אותנו בלי קירות כללעל כן חשבנו על המעטפת החדשה של המבנה-״העור״ החדש שיעטוף את המבנה החדשבטון לא בא בחשבון כי רצינו לפתוח את הלוויתן כמקוםמושך פתוח ושיהיה בדיוק ההפך מהמצב הקייםעל כן החלטנו להציב במקום קירות זכוכית הנשענות על קונסטרורציה פלדה חיצוניתדבר שהוביל לרעיון של הפרוגרמה של המבנהגן בוטני אומנותי תרבותיכך המבנה החדש הוא סימבולי לא רק בצורתו של הלויתן אלא גם במה שהוא מביא מחדש לאזורמאתר מזוהם ומלוכלך לפינה ירוקה ונקייה בתוך העיר.
crystal whale 



אין תגובות: