יום חמישי, 31 בדצמבר 2015

התחנה המרכזית החדשה בדרך לקניון תל אביב מצליח



Victor Gruen 1903-1980


לביוגרפיה של Victor Gruen
גראון, נחשב לאחד מאבותיו של הקניון המודרני, בתוך שני עשורים הקים מעל 50 קניונים ברחבי ארצות הברית

טבעת ההליכה בווינה אוסטריה


אם אפשר לומר בתמצות הקניון האמריקאי הוא תולדה של הרצון להחזיר את מרכז החיים האורבנים להולכי הרגל,
וזאת בניגוד להתפתות העיר והפרבר האמריקאי במהלך אמצע המאה העשרים, שהרכב הפרטי הפך להיות דומיננטי בעיר.
גראון כאדריכל וינאי השתמש במודל של של ווינה המתאייפנת בין היתר בטבעת הקפית המיועדת להולכי רגל הקושרת את המוסדות והמבנים המרכזים בעיר. 

התפיסה של גראון את הקניון המודרני כחלק מייצרת עירוניות וחדשה ולא התפתחות של חברה צרכנית


התפיסה העירונית שחזה בעקבות התפתחות הקניון לא התממשה אבל הקניון הפך להיות חלק בלתי נפרד מאורך החיים המודרני והצרכני בייחוד במדינות המערביות.



הקניון בתוצרתו המודרנית הופיע לראשונה בפרבר של מניאפוליס, מיניסוטה ארה"ב


באופן פשטני ההתפתחות המסחרית הולידה שלושה תצורות ארכיטקטוניות שמתקיימות עד היום ודוגמאות להן נמצאות ברחבי העולם כולו ובישראל בניהן. 

מבין הדגמים הראשונים שהתפתחו במסחר: הארכיטקטורה הגבוהה
טיפוס חנות כולבו שהתפתחה לחלל אחד שמחולק למחלקות על פי נושאים. 


דוגמא לגורדי השחקים של שיקגו של ראשית המאה ה-20 בהם החלל המסחרי במפלס הרחוב ומעליו בקומה טיפוסית משרדים.


בשנות ה-60 נבנה כולבו שלום שהוא דוגמא לארכיטקטורה גבוהה כאשר בבסיס מגדל המשרדים נבנה המשביר לצרכן חנות הכולבו המובילה בישראל לצד השקם.

הקניון הפתוח או POWER CENTER
מבחינה כרונולוגית לאחר שהתפתחה חנות הכולבו בארכיטקטורה הגבוהה התפתח הקניון הפתוח.
הקניון מבוסס על הרכב הפרטי ועל החניון, מתאפשרת כניסה ישירה מרגע חניית הרכב ועד הכניסה לחנות שחזיתה פונה לחניון. 
בחירת אתר עבור קניון זה נעשת בסמוך למחלפים לכבישים מהירים ובחלקיה המרוחקים של העיר הצפופה

אחד הקניונים הפתוחים המוקדמים בארה"ב של שנות ה-30
דוגמא לקניון פתוח מסוג זה אפשר למצוא באשדוד במתחם שנקרא Star Center
דוגמאות רבות נוספות ניתן למצוא ברחבי ישראל בדמות הקניון הפתוח.

טיפוס הקופסא הגדולה, חלל מקורה גדול אחד שבתוכו שדרת חניות. 
הקניון האמריקאי שהוצג בתחילת הפוסט הוא דוגמא לחלל מסוג זה.

קניון איילון אחד מן הקניונים הראשונים שנבנו בארץ הוא דוגמא טיפוס אדריכלי של הקופסא הגדולה
החלל המקורה נמצא מוקם כולו בחניון לרכב פרטי, המבקרים נפרדים מהעולם הממנוע והופכים להיות צרכנים הולכי רגל במבנה שמוקדש עבור צרכיהם של אנשים. האקלים בו ממוזג לרמת נוחות הגבוהה ביותר ומדע שלם מקיף את הולך הרגל הצרכני. 

שדרת החניות המרכזית היא המרכיב המרכזי שמוביל את עולם הצרכנות הישראלי ובקניון הישראלי נמצאות ווריאציות שנועדו להוביל את הצרכן מהרכב אל החניות ולצאת ברכישות גדולות. The Galleria
לא רק בישראל, קניון הגלרייה ביוסטון, טקסס
השדרה המרכזית בקניון עזריאלי השלום תל אביב
הקניון הישראלי הפך למצרך עירוני שכל עיר שמכבדת את עצמה מתהדרת בו. 
הקניונים בישראל הם ענף כלכלי אדיר מימדים ותעשייה שמגלגלת מילארדים של שקלים בשנה, המבוססת על מדע של ממש. 
מפה המתארת את 12 הקניונים המובילים בישראל, את מיקומם, בלעליהם שנת הקמתם ושטחי המסחר להשכרה שלהם.
ישראל נמצאת במקום ה-8 בעולם כאשר משבים את כמות שטחי המסחר הבנויים לנפש

מתוך קריאה היסטורית ועכשווית קצרה אנחנו מבינים שקניון הוא הצלחה כלכלית, נחשב לצורת מסחר שממנפת את יכולתיה של העיר ועונה על הרבה מאד צרכים פיזים ופיסכולגים של הצרכנים. כאשר הקניון מתוכנן נכון הוא הופך להיות חלל שמגלגל מחזורי כסף אדירים, עשרות אלפי מבקרים, והפעילות בו מעצימה את האוכלסיות שניזונות ממנו. 

 ניתן לראות שאת מרבית הכסף אנשים מוצאים בשלושת הקניונים המובילים בתל אביב
תל אביב היא העיר המסחרית ביותר לנפש
באזור המרכז הוקמו עשרות קניונים ועתידים להתווסף קניונים נוספים במהלך שלוש השנים הקרובות
האם קניון הוא באמת ביצת זהב?
מפת הקניונים הכושלים בישראל
מקור נתונים: שוק מרכזי המסחר בישראל

לצד הקניונים המצליחים קיימים קניונים כושלים.

קניון תל אביב, שידוע יותר בשמו תחנה מרכזית תל אביב הוא קניון כושל.

איך עושים קניון מצליח? 
מה הם הנתונים המבדילים קניון מצליח מקניון כושל? 

מסמך המשווה מעל ל-60 פרמטרים בין הקניון הישראלי המצליח* ובין קניון תל אביב
המסקנה ברורה קניון תל אביב כושל בכל אחד ואחד מין הסעפים בהשוואה לעמיתו המצליח, מלבד שני פרמטרים מרכזים שעתידים להוביל אותו לראש טבלאת הקניונים המצליחים.

* הנתונים המרכיבים את "הקניון הישראלי המצליח" הם הממוצע המשוכלל של מעל 60 מאפיינים של 12 הקניונים המדורגים בראש הטבלה מבחינת רווחיות, שביעות רצון המבקרים ועוד. 

מיקום:
ברדיוס של 10 ד' הליכה ו-10 דקות נסיעה נמצאות אחת האוכלוסיות המבוססות והצפפות ביותר בארץ
קישור לכבישים מהירים:
קניון תל אביב יושב על אחד מעורקי התחבורה עיקרים של ישראל, נתיבי איילון עם קשר ישר לכביש 1 ירושלים ת" אביב, חיבור של דקות מארפורט סיטי, גשרים מיוחדים קושרים את הקניון לנתיבי התחבורה המהירים בישראל
עתודות הקרקע נמצאות בשטח שנחשב כיום לא אטרקטיבי אבל במגמות השתנות השוק כאשר אוכלוסיה עמידה תשכון באזור; הפוטנציל של עתודות קרקע גדולות (מגרש של 44 דונם) יהיו חלום שלא יחזור על עצמו. 


ג'נטריפיקציה של שכונות הדרום יכולה להוביל להתפתחות כלכלית ענפה

ניתוח קניון רמלה אגף מזרחי
בינואר 2016 יפתח בהוד והדר קניון חדיש, ספינת הדגל אם תרצו של עולם המסחר הישראלי של הזמן הנוכחי,
הקניון נבנה על ידי משה צור, מתכנן רב וותק שתחת ידיו תוכננו קרוב ל-20 קניונים רק בישראל ועוד עשרות מרכזים מסחריים שכונתיים ואחרים, הייזם הוא קבוצת עזראלי שמפעילה עשרות קניונים ברחבי הארץ.

התנועה בקניון מושתתת על שלושה עקרונות, אחד הכניסה, שתים השדרה והשלשי העוגנים.
התנועה מונחת על ידי אמצעים כאלה ואחרים רובם מאד פושטים לביצוע לנתב את התנועה מהכניסה אל השדרה, שבה חניות בסדר גודל קטן יחסית משני צידי הרחוב המקורה אל העוגנים שטחי מסחר גדולים בקצות הרחוב המקורה. 
הצורך המושך את המבקרים אל העוגן, שעל פי רוב הוא רשת מזון קוסמטיקה ופארם על פי התפיסה הישנה או מותג אופנה בינלאומי על פי התפיסה החדשה מוביל את המבקרים בצורה שמטיבה עם העסקים והבעלים ומספקת חוויה צרכנית עבורם.

הפיכת קניון תל אביב לקניון מצליח על ידי העצמת הנתונים הטבעים שלו
הפרויקט מציע רעיון תפיסתי קל ופשוט- קניון ת"א נבנה לקראת סוף שנות ה-70 והושתת על עיקרון שלא פעל מעולם, שילוב נוסעי תחבורה ציבורית עם חוויה צרכנית. מעולם לא פעל מודל שכזה. הקניון נבנה כאשר הידע אודות קניון מהו עוד לא היה קיים בישראל לבטח. לכן לאחר החלטת העיר על שימוש המבנה לטובת התחבורה הציבורית יש להחזיר עטרה ליושנה, המבנה נבנה לטובת קניון ועל ידי החלת "חוק מדע הקניון" יכול לשוב ולהיות משגשג כלכלית וחברתית ולתרום לפיתוח סביבתי ואזורי כולל שייטיב עם התושבים בסביבתו. 

 עיר תחת גג - יום רביעי, אוגוסט 27, 1969 עמ' 24
מתוך עיתון דבר 1969 רעיון עם ייזם התחנה אריה פילץ
 לבניין במתכונתו הנוכחית מבלי להנחית עליו את נחת הזרוע ולהזיק עם חומרי נפץ מיותרים שימוטטו את קירותיו ועלולים והמית אסון על האזור כולו ניתן להפוכו לאבן טובה ומטיבה. 

פוטומוטאז' שילוב חזית קניון ת"א מרח' לווינסקי וקניון קנדי


הדבקה של חזית קניון פרזאי וקניון ת"א מבט מלווינסקי

קניון ת"א הדבקה של חזית קניון מסין של UN סטודיו

ניתן במינימום מאמץ לקבל מקסימום אפקט. 
המפגע העירוני בדמות המבנה כיום יכול להזין את העיר בכיוונים חדשים כאשר מלבושו יהיה זוהר ופנימיותו מרהיבה. 








אין תגובות: