יום שישי, 2 בספטמבר 2016

דרישות רשם האדריכלים מפרויקטי גמר

לבקשתם של הסטודנטים, אני מצרף כאן את מסמך דרישות רשם האדריכלים שהוזכר בסילבוס.  
המסמך הזה ורוחו נותנים פירוט של מה מצפה הרשם מפרויקט גמר של אדריכל צעיר מבחינת היקף וקנה המידה של הפרויקט. דרישות רבות במסמך, כתיבת עבודה למשל, הן ממילא חלק מדרישות הסטודיו, אך ייחודו הוא בכך שהוא ממסגר את פרויקט הגמר בראש ובראשונה כפרויקט בנייני
מכיוון שפרויקטים של בניינים, זה בדיוק מה שתושבי שכונת ג'סי כהן ונשות ואנשי עיריית חולון מבקשים לראות, דרישות המסמך הזה מוטמעות בדרישות הסטודיו, בנוסף לאלו המפורטות בסילבוס, וישמשו אותנו כמסגרת עבודה וכמפת דרכים לפרויקטי הגמר בשנה ה' ובמידה מצומצמת יותר לפרויקטים הסמסטריאליים של שנה ד'. מסגרת זו מאפשרת לנו לדעת כבר מעכשיו לאיזה תוצר אנחנו צריכים להגיע בסוף הסמסטר או בסוף השנה. על כן, כל הפרויקטים ופרויקטי הגמר בפרט שנעשה השנה בסטודיו יכוונו את עצמם על פי הדרישות האלה ויתמקדו בראש ובראשונה בתכנון בניינים.  


"תוכן אדריכלי ופרויקט הגמר

המועמד יצטרך להוכיח יכולת התמודדות עם נושאים שונים וברמות מורכבות שונות, זאת תוך הצגת יכולת חקירה וניתוח בהיבטים השונים (אורבנים, תאורטיים חברתיים, כלכליים ועוד) ברמה טובה.
פרויקט הגמר יהיה גדול ומורכב ויכלול מגוון שימושים. שטחו המינימלי יהיה 5000 מ"ר או ברמת מורכבות וחקירה למעט פרויקטים יוצאי דופן ואשר לגביהם שטח הפרויקט אינו רלוונטי.

פרוייקט הגמר וכן מהלך הכשרת הבוגר יציגו יכולת התמודדות עם הנושאים הבאים:

1. תפישה עקרונית הכוללת התייחסות להקשרים סביבתיים,אורבניים או אחרים.
2. בחינת הקשר בין הבנין (בניינים או מקבצים) לסביבתו (או לסביבתם) הקשר בין הפרויקט לעיר או לסביבה אחרת וכן את הזיקה בין מבנה או אזור מתוכנן לחללי ציבור קיימים ומתוכננים.
3. בחינת הקשרים חברתיים, גיאוגרפיים, כלכליים ותרבותיים וניתוחם.
4. ניתוח פונקציונלי ויישומו בפרויקט בהקשר החללים הפנימיים והפונקציות במבנה המתוכנן ובהקשר הרחב יותר, עירוני ומיתחמי.
5. שפה אדריכלית קוהרנטית. על הסטודנט יהיה להצדיק ולנמק את בחירתו בשפה בה השתמש. נסיבות תרבותיות, היסטוריות, חברתית, טכנולוגיות קונטקסטואליות, אופנתיות, אישיות וכיו"ב.
6. הבנת המערכת השלדית הכוללת תוך פיתוח ופרוט נושא קונסטרוקטיבי אחד.
7. הבנת מערכות הבניין ברמה הבסיסית הנדרשת לתכנון הפרויקט תוך הצעת תכנון מפורטת לנושא אחד (תאורה, אינסטלציה, מיזוג אויר וכדומה).
8. תכנון פרטים עקרוניים להם השפעה על בטיחות, הוראות חוק ומגבלות תכנוניות אחרות וכן פרט המיוחד לתכנון המוצע ושהינו חיוני לפרויקט הנדון.
9. שליטה בנושאי הבטיחות העיקריים (מרחקי מילוט, דרכי מילוט, גבהי מעקות ומדרגות וכד').
10. בוגר ביה"ס לאדריכלות יידרש להציג תזה לפרויקט הגמר אשר תלווה את תהליך עבודתו בהיקף שיקבע. תזה זו תציג את העקרונות הבסיסיים של הפרויקט, התפתחותו החל משלביו  המוקדמים ואת דרכי התמודדותו עם השאלות המרכזיות שמעלה הפרויקט. עבודת התזה תוגש במתכונת אקדמית מלאה.
11. פרויקט הגמר או חלופי כפי שיוסכם ייסכם ויפגין את כישורי הסטודנט בכלל מרכיבי מסלול ההכשרה.

(מתוך מסמך דרישות רשם האדריכלים מבתי הספר לאדריכלות, בסיס לדיון בין נציגי הרשם, בתי הספר והמל"ג, 2012)"




אין תגובות: