יום רביעי, 10 באוקטובר 2018

חדשות התחנה המרכזית החדשה - בית המשפט חילק לנצבא עוד 58 מיליון שקל מקופת הנאמנים / גילי מלניצקי, דה מארקר, 9/10/2018

האישור ניתן אתמול מתוקף מעמדה של נצבא כנושה של חברת התחנה המרכזית החדשה ■ ההחלטה על חלוקת הכספים התקבלה למרות התנגדותן של חברות התחבורה אגד ודן.



בית המשפט המחוזי בלוד אישר אתמול (ב') לנאמני התחנה המרכזית החדשה בתל אביב לחלק לנצבא כ-58 מיליון שקל, בתוקף מעמדה כנושה של חברת התחנה המרכזית החדשה (תחמ"ת).
התחנה המרכזית נמצאת מ-2015 בבעלות נצבא, שבשליטת אנשי העסקים קובי מימון וחיים צוף. היא נרכשה במסגרת הליך כינוס נכסים, לאחר שהחברות שניהלו את התחנה המרכזית צברו חובות כבדים. במסגרת המהלך הגדיל מימון את אחזקותיו בתחמ"ת ל-83% - במטרה להיות גם בעל השליטה וגם הנושה הגדול ביותר שלה.  
במסגרת החלטה שניתנה על ידי השופט, בנימין ארנון, בעקבות המצב שאליו הביא מימון את החברה, נכנסה החברה להקפאת הליכים. בהמשך, מימון היה היחיד שהיה מוכן לרכוש את התחנה, בעקבות כינוס הנכסים - שהוא עצמו הכניס אותה אליו. כך רכשה נצבא את החברה עם חובות כבדים, שנגרמו מכך שמחצית משטחי המסחר בתחנה המרכזית לא הושכרו או יצאו משימוש בעשורים האחרונים. בעקבות כך, דרשו הנאמנים להכריע בשנים האחרונות אם לחלק לנצבא את הכספים שהצטברו בקופת הנאמנים, ושיכולים לכסות חלק מהחובות שלקחה על עצמה החברה, או לחכות לסיום ההליכים המשפטיים המתנהלים סביב התחנה.

ההחלטה על חלוקת הכספים לנצבא התקבלה למרות התנגדותן של חברות התחבורה אגד ודן, שטענו בפני בית המשפט כי האופן שבו חישבו הנאמנים את רכיבי ההצמדה והריבית מוטעים ולוקים בחסר.
בתוך כך, החליט בית המשפט שלא לחלק לנצבא סכום של כ-20 מיליון שקל נוספים שביקשה החברה, כספי דיווידנים, בטענה כי הם לא יחולקו עד שלא ימוצו כל ההליכים המשפטיים המתנהלים בנוגע לתחנה המרכזית. אלה צפויים להגיע לפתחו של בית המשפט העליון בחודשים הקרובים.

במקביל גם החליט השופט ארנון לדחות את בקשת אגד ודן לחייב את את נצבא לבדה בהוצאות הקפאת ההליכים בכל הנוגע להליכי מכירת התחנה המרכזית החדשה. אגד ודן טענו בפני בית המשפט כי נצבא פעלה שלא בתום לב בתהליך רכישת הנכס, כדי לפגוע בערכה של התחנה ולאפשר לה את רכישתה במחיר שיטיב עמה.
"אגד ודן טוענות כי יש לחייב את נצבא לבדה בהוצאות הקפאת ההליכים עקב התנהגותה הפסולה, אולם טענה זו כוללנית וסתמית", כתב השופט בהחלטתו. עוד כתב כי "אגד ודן לא העלו בפני בית המשפט בזמן אמת טענות לפיהן אין סיבה ותכלית לנקוט בהליכי הקפאת הליכים כנגד חברות התחנה המרכזית החדשה, וכי לכאורה התחנה המרכזית מסוגלת למכור את נכסיה ללא מעורבות של בית המשפט. בקשתן הוגשה שש שנים מאז ניתן צו הקפאת ההליכים, ויש בשיהוי זה כדי לפגוע באמינות טענותיהם".

עבור רכישת התחנה המרכזית מהנאמנים, שילמה נצבא 320 מיליון שקל והתחייבה לקדם תכנון מחודש של שטח התחנה, דבר שעדיין לא ממש קורה בפועל, למרות שינוי הייעוד של האזור לפי תוכנית המתאר של תל אביב.

התוכנית, שמייעדת את התחנה כמתחם מגורים ותעסוקה, לא מנעה מנצבא לחתום לפני כשנה על הארכת חוזה מול משרד התחבורה להפעלת התחנה כמסוף ב-20 השנים הקרובות, תמורת סכום של 40 מיליון שקל בשנה.

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה והתחדשות עירונית, המייצג את ארגון בעלי החנויות במתחם התחנה המרכזית החדשה, מבקש להזכיר כי בימים אלה ממשיך להתקיים מאבק על עתיד התחנה ועל מועד פינויה. "אנו תקווה שהרשויות יתעשתו ויפעלו להעתקתה והריסתה בהקדם האפשרי", אמר שוב. "מחדלי התחנה המרכזית החדשה מעסיקים את המערכת התכנונית והמשפטית כבר עשרות שנים מרגע הקמתה, ונראה שיעסיקו עוד שנים רבות", הוסיף, "במבנה קיימות חריגות בנייה בהיקף של מאות אלפי מטרים ובהיקפים אדירים שלא נפתרו עד היום. כמו כן, קיימים מאות רוכשים שרכשו חנויות לפני שנים רבות במיטב כספם ולא זכו עד היום לקבל תמורה. יתרה מכך, קיים מפגע אדיר הפוגע בסביבתו ובאזור בו הוא מצוי".

אין תגובות: