יום רביעי, 3 באוקטובר 2018

נושא שנתי: התחנה המרכזית החדשה בתל אביב


התחנה המרכזית החדשה של תל אביב וסביבותיה (ר׳ ציוני דרך כרונולוגיים בהמשך) היא הנושא, המצע והפלטפורמה של עבודת הסטודיו בשנה הקרובה.


על פי תכנית המתאר החדשה של תל אביב שאושרה ב-2016, עתידה התחנה המרכזית להיסגר ולעבור דרומה לאזור גבול תל אביב וחולון. במקומה של התחנה מבקשת תכנית המתאר לפתח אזור תעסוקה מטרופוליני. אף על פי כן, מנסה חברת נצב״א, הבעלים של התחנה, להאריך את פעילותה של התחנה במתכונת הנוכחית עד לשנת 2042.

ומה עכשיו?
הדעת נותנת שלהחלטה לסגור את התחנה יכולות להיות אינספור השלכות על אינסוף גורמים, החל בחברות ההסעה וציבור הנוסעים וכלה בבעלי החנויות ובתושבים.
סגירתה של התחנה, במוקדם או במאוחר, מעוררת לא מעט שאלות. הנה כמה לדוגמה: האם באמת ישנו צורך להעביר את התחנה? האם לא ניתן להסתפק במסופים קטנים שיחליפו אותה? ובמידה שהתחנה נסגרת, מה יהיה על המבנה? האם צריך או ניתן להרוס אותו? האם ניתן להשתמש בו? ואם הורסים את הבניין, האם להרוס הכול או רק חלקים, בבת-אחת או בהדרגה? ואיך אפשר להרוס כזה בניין מבלי לזהם עוד יותר את האוויר של האזור הזה של העיר? ואיפה זורקים את כל הבטון ואיך לסלק אותו מכאן מבלי לעצור את כל התנועה? ומה בונים במקום התחנה? ובינתיים, מה עד שיחליטו ויתכננו ויהרסו ויבנו - מה עושים עם הבניין, מה עושים עם סביבותיו?
לעת עתה, לא רק שלאיש אין עדיין שום מענה, השאלות הללו, ושאלות רבות אחרות, עדיין מחכות להישאל. נכון לעכשיו, אין שום גורם עירוני או ממשלתי שהחל לבדוק מהי משמעות ההחלטה לסגור את התחנה המרכזית החדשה ולהעביר אותה ממקומה.    

ועד התושבים של שכונת נוה שאנן, בראשות האמנית והפעילה החברתית ילידת השכונה שולה קשת, הזמין את סטודיו ״עיר שחורה״ ללמוד ולחקור את שלל השאלות, התרחישים וההיתכנויות הקשורות בהחלטה לסגור את התחנה המרכזית החדשה מנקודת מבטם של התושבים.
הסטודיו ישתף פעולה עם ועדת המשנה לענייני תחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה של הכנסת  שנרתמה אף היא לנושא ותלווה את עבודת הסטודיו.


אין תגובות: