יום חמישי, 14 בפברואר 2019

CPS-CCV-CCC/ Raz Mor Yossef & Lennon Hartmann

 CPS- Central Police Station
Bad Project

מהו התרחיש הכי גרוע? ואיך התחנה המרכזית יכולה להפוך למקום אף יותר רע לעצמה ולסביבה שלה?
התחנה המרכזית ממוקמת בלב שכונת מגורים בדרום תל אביב. התחנה מצלה וחונקת את בנייני המגורים הסמוכים ואת הרחובות העיר. לתחנה יש המון כניסות ויציאות המהוות "מסננת" על ידי חברת האבטחה, חלקם נכנסים אליה על מנת לקחת אוטובוס ליעד אחר בארץ, חלקם במטרה לשוטט, ישנם אלו שהגיעו מאחת הערים ונכנסים אליה רק במטרה לצאת ממנה ויש את אלו שאינם רשאים להיכנס ומחפשים את דרכם פנימה דרך כניסה צדדית לא מאוישת או פרצה אחרת. התחנה מנסה להיות מסננת בין הטוב לרע, אך היא לא הרמטית. ובכלל מה זה רע?
חלק מהרע שניגר מהתחנה הוא הניכור לשכונה. מבנה ברוטליסטי, הבטון החשוף והקר החוסם את האור למרחקים ארוכים יוצרים מפלצת. האם המפלצת יכולה להיות אף יותר מאיימת?
מגדלי שמירה סביב המבנה המתצפתים לכל עבר, חומת לבנים גבוהה המהווה עוד שכבה מבודדת מהעיר, רעשי המסוקים החגים בשמי תל אביב וחוטי התיל הלא נגמרים, שם כדי לעורר אימה. התרחיש הרע הוא הפיכת התחנה המרכזית למבצר. מבצר שיאגד בתוכו את כל הפרוגרמות שיכולות להיות מזוהות עם העיר השחורה. תחנות משטרה, בית המעצר אבו כביר והמכון הפתולוגי ומבני הצבא הרבים אשר פרוסים ברחבי העיר השחורה ויפו. הרי אם כבר תרחיש רע אז נביא את העיר השחורה לתוך העיר השחורה.




 CCV- Central Culture Vault
Good Project

מהו פרויקט טוב בתחנה המרכזית בתל אביב? אם פרויקט רע זה להביא את העיר השחורה לתוך העיר השחורה, הפרויקט הטוב יביא את העיר הלבנה ללב העיר השחורה, לתוך התחנה המרכזית החדשה. הפרויקט הטוב רוצה ליצור איזון בין שתי הערים. איזון בין השחור ללבן.
העיר הלבנה, הוכרזה על ידי ארגון אונסק"ו כאזור מורשת לשימור, הפכה לסמל הבאוהאוס, לתרבות והשכלה. העיר הלבנה מזוהה כלב תל אביב, המרכז שאליו כולם מגיעים, ההפך מהעיר השחורה המעוררת אצל רבים תחושת סלידה ואף לעתים פחד.
כדי ליצור איזון, נעביר את מבני התרבות האייקונים הנמצאים בעיר הלבנה לתוך העיר השחורה- לתחנה המרכזית החדשה שתהפוך למרכז תרבות וידע.
מוזיאון תל אביב לאמנות, גלריה שלוש, היכל התרבות והבימה יהיו חלק מהמבנים שיעזבו את משכנם בלב תל אביב ויעברו לתחנה המרכזית. המעבר יפיח חיים בדרום תל אביב, יביא אליו אנשים משכילים, שוחרי תרבות, תיירים וסטודנטים. השיח ברחוב ישתנה, ההשפעה של המבנה לרחוב ולשכונה תשנה, תחנת התרבות החדשה כבר לא תהיה מרכז שמלא בעוני, סמים וזנות, אלא תחנה שתדבר אמנות מתרבויות שונות, מוזיקה וידע. אך האם מרכז תרבותי יהיה פרויקט טוב גם לקהילה שגרה בשכונה?



 CCC- Central Community Center
Beyond Project

הפרויקט הרע הביא את העיר השחורה לתוך העיר השחורה, הפרויקט הטוב הביא את העיר הלבנה לתוך העיר השחורה והפרויקט מעבר יחשוב על הקהילה ויהפוך את התחנה המרכזית החדשה ממקום שהורס את הקהילה למקום למען הקהילה. התחנה החדשה תפתח את קומת הקרקע שלה לרחוב, ותהיה חלק בלתי נפרד מהשכונה. התחנה תמשוך אליה את התושבים במהלך היום, אחרי שעות העבודה ובית הספר במקום קומות האוטובוסים והמסחר העליונות יהיו גני ילדים, ובתי ספר לחטיבה ולתיכון , קומת הקרקע תפתח ותכיל פרוגרמות ציבוריות למען הקהילה, פארק וגן משחקים. בקומות התחתונות נמצא חדרי מחשבים לשימוש התושבים, ספרייה, קולנוע, בריכת שחייה ואולם ספורט גדול.
אך על מנת לאפשר לפרוגרמות הללו להתקיים בתוך התחנה המרכזית האור יהיה חייב להיכנס. הקומה השביעית תעלם והגג המרכזי יפתח ויכניס את השמים לתחנה. האור לחדרי הלימוד יכנס דרך פאטיויים שיפתחו בין הכיתות וחניות האוטובוסים החיצוניות יהפכו למרחבים למען התלמידים בזמני ההפסקות.
המעבר יהיה מעבר לרע ולטוב הוא יהיה למען הקהילה. 


אין תגובות: